• HISZPANIA-BATEA 2022

• Z SIENIAWY DO HISZPANII - Viva Espana!

Hiszpania

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Sieniawie realizowali program kulturowy oraz działania projektowe w szkole partnerskiej Mare De Deu del Portal w miasteczku Batea, dwutygodniowy wyjazd finansowany był w całości z projektu Power – Ponadnarodowa mobilność uczniów (174 836 PLN).

Po wylądowaniu na lotnisku Barcelona El-Prat rozpoczęliśmy zwiedzanie - Bazylika Sagrada Familia, stadion Camp Nou , Oceanarium, wieczorny pokaz multimedialnych fontann przy Plaza Espanya czy plaża Barceloneta to najciekawsze weekendowe atrakcje stolicy Katalonii.

Kolejne dni spędziliśmy w pięknym miasteczku Batea, gdzie codziennie spotykaliśmy się z miejscowymi uczniami w budynku szkoły. Podczas zajęć pracowaliśmy w grupach międzynarodowych, poznając tradycje naszych krajów oraz realizując działania projektowe – m.in. stworzyliśmy wspólnie grę Monopoly w wersji polsko-hiszpańskiej,  pracowaliśmy wspólnie na platformie eTwninning nad tematyką gier planszowych i ruchowych, które oczywiście wypróbowaliśmy w praktyce. By utrwalić znajomość polskich i hiszpańskich miast, uczniowie poznali także programy Toonytool i Fodey, w których tworzyli animacje i interaktywne plakaty. Wspólne zajęcia integracyjne pozwoliły uczniom rozwinąć umiejętności językowe i społeczne oraz poznać kulturę Hiszpanii, zaś opiekunom stworzyły możliwość prowadzenia zajęć w grupie międzynarodowej oraz poznania tutejszych metod pracy dydaktycznej i organizacji pracy szkoły.

Program zajęć uwzględniał także liczne atrakcje poza szkołą – poznaliśmy proces produkcji oliwy i wina w lokalnych  wytwórniach oraz udaliśmy się na pieszą wycieczkę do pobliskich fortów Forts del Collet- miasteczko Batea otaczają winnice, gaje oliwne i plantacje migdałów, więc nasz spacer był także okazją do obserwacji tutejszych upraw. Wybraliśmy się także na wycieczkę trasą turystyczną Via Verda, podziwiając spektakularne górskie krajobrazy. Nadmorskie miasto Tarragona okazało się kolejnym niezapomnianym punktem na naszej hiszpańskiej mapie wspomnień.

Z dumą stwierdzamy, że nasi uczniowie świetnie reprezentowali Sieniawę i Polskę, są otwarci i chętni do współpracy.  Oto ich wrażenia z pobytu w Hiszpanii:

Karina: Najbardziej podobało mi się nastawienie innych ludzi do nas, jedzenie oraz dobrze zorganizowany czas – pomimo wielu ciekawych zajęć był też czas na odpoczynek.

Bartosz: Świetne atrakcje. Mieliśmy możliwość udoskonalenia oraz testowania naszych umiejętności językowych w terenie. Fantastyczna atmosfera, super opiekunowie.

Zosia: Było świetnie, fajnie zorganizowany czas, mieliśmy możliwość poznania lokalnych tradycji oraz nowych znajomych.

Paweł: Bardzo fajna atmosfera, poznanie fajnych ludzi, odwiedzenie wielu przepięknych miejsc, podszkolenie umiejętności językowych, możliwość stworzenia własnej gry, bardzo fajne miasto (blisko do boiska sportowego, paddla i basenu).

Patryk: Według mnie wszystko było fajne, mi.in. rozwijanie umiejętności językowych, możliwość zobaczenia różnych ciekawych miejsc, kontakt z osobami z innego kraju, świetne jedzenie (tylko czasami za dużo:)  ).

Jagoda: Lot samolotem, plaża, siatkówka, cudowne widoki, wygodny autobus, super towarzystwo, gagapit, bardzo fajni opiekunowie i piękny apartament.

Ania: Plaża byłą fajna, miejsca noclegów również. Wolny czas i możliwość praktyki
          j. angielskiego też super. Atmosfera świetna.

Karol: Rozwijanie umiejętności językjowych, zwiedzanie nowych miejsc, poznawanie innych kultur, miłe wspomnienia.

Karolina: Fajne były noclegi, plaża, zwiedzanie, dobre jedzenie, super opiekunowie, dużo wolnego czasu, fajne osoby i fajna szkoła.

Lena: Ludzie są tu bardzo mili i dobrze znają j. angielski. Po lekcjach często spędzałam czas z rówieśnikami z Hiszpanii - chodziliśmy na basen i na siłownię. Kucharz w naszym hotelu przygotowywał bardzo smaczne dania. Pobyt w Barcelonie i Tarragonie i tamtejsze plaże oraz zabytki były dla mnie najciekawsze.